Daca Prezentul ofera un loc pentru masinilie electrice, acesta este, fara indoiala, orasul. insa e propulsia electrica pregatita sa se confrunte cu avantajele oferite de o masina cu motor termic? Pentru a afla, am aliniat la start doi reprezentanti ai aceleasi specii- smart fortwo-, insa cu motoare diferite: benzina vs electric. Si-acum, sa aflam care este cu devarat, mai bun.
Desi vehiculele electrice sunt din ce in ce mai prezente, in oferta producatorilor, achizitia unuia implica anumite compromisuri. Pretul este considerabil mai mare decat al versiunilor cu motoare termice, iar autonomia ramane restrictiva. In plus, cel putin in tara noastra, infrastructura inca nu e pregatita sa sustina trasportul electric, pentru ca, exceptand cateva zone din norudl Bucurestiului, desitatea puncetelor de incarcare este foarte mica. Si totusi, daca am lua in serios adoptarea propulsiei electrice, orasul e deocamdata locul care aceasta are cea mai buna eficienta. Asa ca, profitand de faptul ca smart are in gama versiuni cu propusie convetionala, cat si electrice pentru modelele sale, am decis sa comparam doua masini de oras identice, dar echipate cu motorizari diferite.
Integrare perfecta
Inca de la primele incercari firave de a lansa automobile cu propulsie alternativa, putinii constructori care au indrasnit sa calce pe acest teritoriu necunoscut au adoptat un design atipic, asa-zis futurist, pentru aceste modele. Iar asta i-a tinut departe pe unii cumparatori, care nu erau dornici sa iasa in evidenta ca „early adopters” ai acestei thenologii.
Din fericire popularizarea electricelor a a dus si la aparitia unor masini care nu mai par recuzita pentru filmele SF. Un astfel de exemplu este smart, care a ales sa lanseze modelul electric drive pe aceeasi platforma ca modelelor fortow, forfour sau cabrio, diferentele fiind subtile si tinand doar de detalii: un autocolant cu un stecar pe montantul posterior si, cel mult, celula de siguranta tridion de culoare verde. In rest, aceeasi citadina vesela, lunga de numai 3,69 m, care parca face ca traficul sa nu mai para atat de inghesuit. Nici in interior nu sunt diferente majore intre cele doua versiuni fortow, deosebirea reprezentand-o doar informatiile afisate de instrumentarul de bord. Astfel, modelul electric drive are un indicator al consumului si regenerarii de energie in locul turometrului, iar ceasul analogic a fost inlocuit cu nivelul de incarcare al bateriei.
Dupa cum ai spune si numele, fortow ofera spatiu suficiant pentru doi pasageri, plus un portbagaj suficiant pentru o tura de cumparaturi. spre deosebire de alte modele”electrificate” pe baza unui model cu propulsie conventionala, cele doua versiuni ale smartului nu difera nici in ceea ce proveste volumul din interior. Si asta, pentru ca a treia generatie a acestuia, aflata pe piata inca din 2015, a fost proiectata de la un bun inceput pentru a oferi si o varianta electrica. Electric drive are bateria de 17,6 kWh ascunsa in podea, coborandu-i astfel centru de greutate. Nici integrarea motorului electric in puntea spate nu a fost o problema, acesta avand oricum dimensiuni mai compacte decat ale propulsorului termic pe care in inlocuieste.
Viata cu o electrica
Cei care se vor urca pentru prima data intr-un fortow electric drive nu vor avea nevoie de o perioada lunga de acomodare. Secventa de pornire este similara, cu rotirea cheii in contact si mutarea selectorului transmisiei in pozitia D. Prima surpriza vine de la lipsa zgomotului conventional de pornire a unu motor termic, acesta fiind inlocuit de un bip de confirmare. Insa mult mai surprinzator e raspunsul instantaneu al pedalei de acceleratie. Efectul se datoreaza in egala masura lipsei unei cutii de viteze si caracteristicii motoarelor electrice de a livra cuplul maxim la orice turatie.
Sunt suficienti doar cativa kilometri cu un fortow electric drive pentru a intelege cat este de potrivita propulsia electrica pentru oras. Puterea de 81 CP a motorului este cu 9 CP mai mica decat in cazul versiunii cu propulsor turbo de 0.9 litri, insa cuplul se remarca. Cei 160 Nm(+25 Nm fata de benzinar) nu doar ca reprezinta o valoare generoasa pentru masina de oras, dar se si fac simtiti la cea mai mica, apasare a pedalei de acceleratie oferind un sprint excelent. Eco, care amplifica funcita de regenerarea a energiei, face ca smartul sa decelereze ca la o franare moderata atunci cand picioarul este ridicat de pe acceleratie, permitand astfel controlul foarte bun al vitezei printr-o singura pedala.
Si totusi chiar nimic de reprosat? Chiar si-a pierdut propulsia conventionala suprematia? Din punct de vedere dinamic si ca experienta la volan, da CLAR!. Insa ramane problema autonomiei Smart promite ca un fortow electroc drive poate parcurge pana la 160 km cu un plin de baterie. Dar, in timpul testului, chiar si dupa o incarcare completa, valoarea afisata in bord nu a depasit niciodata 100 km, iar asta, cu modul Eco activat si fara a utiliza climatizarea. Si cum vremea a fost de oarna in acea perioada, cu temperaturi negative, utilizarea climatizarii a coborat autonomia chiar si la 70 km… o valoare care poate crea stari de disconfort si anxiaetate.
Confortul lucrurilor familiare
In ciuda avantajelor pe care le ofera un electric drive, fortow inca este superior din punctul de vedere al confortului. Si nu ne referim aici la confortul propiu-zis, pentru ca, in ciuda celor 145 kg suplimentare ale modelului electric, ambele ruleaza foarte asemanator. Ci ne referim la confortul psihologic oferit de tehnologia conventionala. Cu un plin de 28 de litri de benzina, fortow poate rula fara probleme 350-400 km, indiferent cat de rece este vremea, iar cand vine momentul alimentarii, benzinariile sunt numeroase, iar umplerea rezervorului dureaza cateva minute. In schimb, in cazul lui electric drive, nu doar punctele de incarcare sunt putine, dar si incarcarea e greoaie. In cel mai bun caz, daca masina este dotata cu incarcatorul rapid de 22 kW, o baterie goala ajunge la 80% in 45 de minute. Altfel, fara aceasta optiune, incarcatoarele publice de tip Type 2vor incarca masina in aproximativ doua ore. Iar in cazul in care se opteaza pentru o incarcare de la o priza casnica de 220 V si 12 A, bateria atinge nivenul maxim in 8 ore. O solutie foarte buna pentru cei care au un garaj cu priza, insa deloc confortabila pentru un utilizator care trebuie sa se descurce doar cu statiile publice de incarcare.
Costurile inclina clar balanta
La prima vedere, smartul fortow cu motor termic castiga detasat comparatia privind pretul de achiztie. Insa pentru ca statul ofera ecobonus de 10000 euro prin programul Rabla Plus, versiunea electric drive revine spectaculos ca solutie accesibila. In plus, diferenta de consum este clar in favoarea modelului electric. Cu un consum declarat de 12,9 kW/100 km si un pret mediu al energiei de 0,48 lei/kW (fara un tarif diferentiat pe zone orare), smart electric drive are nevoie de 6,19 lei pentru a parcurge 100 km. In schim modelul pe benzina- cu un consum urban de minimum 6l/100 km si cu un pret al benzienie de 5,2 lei/l- are nevoie de 31,2 lei pentru a parcurge aceeasi 100 km. Unde mai pui si ca majoritatea puncetelor de incarcare publice sunt gratuite, deci consturile de rulare ale unei electrice pot tinde foarte usor catre zero. Iar daca luam in calcul si costurile de intretinere mai mici ale modelului electric, belanta se inclina foarte clar catre electric drive. Rational vorbind, cu cifrele in fata, cea mai buna masina de oras este un smart electric. Insa, desi tehnologia se maturizeaza din ce in ce mai vizibil, tot „early adopter” te vei numi.