Au trecut 2 ani de cand Hyndai a introdus primul sau model hibrid in gama, iar de-atunci, Ioniq a ajuns sa se vanda mai bine decat Toyota Prius. Chiar este coreeanul atat de bun?
Traim vremuri tulburi,iar ierarhiile se schimba mai rapid decat niciodata. Industria auto pune accentul tot mai mult pe propulsia alternativa, iar noii jucatori incearca sa-i confrunte pe liderii consacrati. un astfel de exemplu vine din Coreea, Hyndai oferind pentru prima data un model hibrid, denumit Ioniq. Croit dupa chipul si asemanarea veteranului Prius, acesta incearca sa castige teren dupa reteta consacrata a coreenilor: tehnologie evoluata, la un pret accesibil. Pe de alta parte, hibridul de la Toyota a primit o noua generatie in 2016, fiind mai eficient decat oricand. Co o caroserie optimizata aerodinamic (Cx=0,24), Priusul se adreseaza celor care cauta cel mai bun randament enegetic, dincolo de orice alte compromisuri. Iar pentru cei care isi doresc o masina cu un look mai conventional,gama constructorului japonez ofera si versiuni hibride ale modelelor Yaris Auris si RAVA4.
Ca hyundai inca este la inceput de drum o demonstreaza si faptul ca Ioniq e singurul model cu propulsie alternativa din gama. Pe langa versiunea hibrida, aceasta e disponibil si in varinate hibrid plug-in si electrica, dar caroseria ramane aceeasi. Hibridul prezent in test se bazeaza pe un sistem de propulsie full-hybrid, care transmite puterea motorului electric si pe cea a propulsorului termic catre puntea fata printr-o cutie cu ambreiaj dublu- spre deosebire de Prius, care se bazeaza pe o cutie cu variatie continua.


Mai agreabil decat Prius
In ceea ce priveste interactiunea dintre componentele sitemului de propulsie hibrid, ambele modele se comporta foarte natural, nelasand loc de reprosuri. Hyundai are un mic avantaj: gratie sulutiei cu ambreiaj dublu, ansamblu propulsor se comporta ca un motor termic cuplat la o cutie automata clasica. Nimic remarcabil, dar nici deranjant. In schimb, bine cunoscutul comportament al cutiilor de variatiee continua este foarte sesibil in Toyota: motorul pare ca se tureaza in gol si ramane la turatii inalte, dupa care viteza masinii creste din variatia raportului de transmisie. Implicit, apare un zgomot deranjant, insa care aduce beneficii in ceea ce priveste consumul.
Cand vine vorba despre eficienta, Priusul este in elementul sau. Chiar daca bacteria aparant modesta, de 1,31 kWh, nu poate fi incarcata de la priza, exista si un mod de rulare pur electric. Motorul electric de 53 kW poate propulsa masina de distante impresionant de lungi prin oras, fara a scoate nici un sunet, asta, cu conditia ca pedala de acceleratie sa nu fie apasata cu brutalitate, determinand astfel pornirea motorului termic de 98 CP. Oricum , adoptarea unui stil de condus economic face minuni, ducand obtinerea unui consum mediu urban de numai 5,1 l/100 – o valoare incredibila pentru o masina de 4,5 metri lungime.
Desi este cu 7 cm mai scurt, Ioniq are a masa proprie mai are cu 33 kg decat a Priusului, plecand astfel cu un handicap in testul de consum. in plus, acesta se bazeaza in permanenta pe propulsorul pe benzina de 105 Cp in timpul mersului, chiar si la viteze mici, in vreme ce motorul electric de 32 kW doar pune umarul alaturi de el, pentru a mai reduce din sarcina. Asa ca nu e de mirare ca Ioniq are un consum mai mare cu 0,5 l/100 km decat Prius.

Dinamica superioara la Ioniq
Pe de alta parte, Ioniq este mai rapid cu o secunda decat Prius pana la 100 km/h si se simte ca e o masina mai dinamica – insa doar in linie dreapta. Hyundai are un avantaj si la capitolul dotari, venind cu echipamente precum tempomantul adaptiv,faruri cu xeon si avertizare la parasirea benzii de circulatie in echiparea standard. Insa avantajul dinamic fata de Prius continua, pentru ca Ioniq franeaza pe o distanta cu 2 m mai scurta de la 100 k/h, iar de la 130 km/hh, acesta distanta creste la 7 m. Respectiva performanta negativa il costa multe pencte pr Prius.
Macar, japonezul recupereaza pe viraje, unde se simte mai bine decat rivalul sau de la Hyundai. desi exista ruliu, stabilitatea pe viraje este impresionanta, iar forma profilata a acaunelor oferra un bun sprijin lateral pentru sofer. Si directia e surprinzator de comunicativa pentru o masina al carei design nu vorbeste despre sportivitate, iar suspensia reuseste sa ascunda cu succes fata de ocupanti multe dintre denivelari.
Prin comparatie, Ioniq nu are un reglaj atat de reusit al trenului de rulare. Confortul suspensiilor este bun, insa ruliu accentuat nu se impaca bine cu virajele stranse. Nici directia nu are un feedback la fel de bun ca la Prius, iar scaunele sunt cam plate, insuficient de profilate pentru a oferi un suport lateral ferm. Faptul ca Ioniq nu arata la fel de futurist precum Toyota poate fi privit ca un punct forte, pentru ca aceasta abordare ofera avantaje de ordin practic. De exemplu, bordul este similar cu al altor modele ale marcii coreene, iar densitatea si dimensiunea spatiilor de depozitare e impresionanta.
Iubitorii seriei Star Trek se vor simti mai bine in Prius, care mizeaza pe un look futurist. Locurile din fata par mai aerisite, pentru ca instrumentarul de bord este pozitionat central, iar consola centrala ofera un spatiu de depozitare generos. Interactiunea cu sistemul de infotainment e greoaie, operarea acestuia facandu-se exclusiv prin atingerea ecranului. Iata o situatie cand macar doua butoane clasice ar fi facut viata mai usoara.
In spate, prius isi rasfata cu mai mult loc pasagerii, care vor simti un plus de lejeritate la nivelul picioarelor si al capului, spre deosebire de spatiul oferit de Ioniq. Insa diferenta nu este atat de mare incat sa influenteze decizia de cumparare, mai ales ca modelul coreean recupereaza puncte printr-un portbagaj mai mare. Un aspect care trebuie notat este si lipsa stergatorului pentru luneta in cazul lui Ioniq – o omisiune pe care soferii o vor resimtii din plin, mai ales pe vreme rea.

Dotari mai multe in Ioniq
La capitolul preturi, Hyundai este putin mai bine pozitionat decat Toyota, insa diferenta se adanceste daca vorbim si de dotari. Un Ioniq in echiparea de top, Exclusive, costa 29,143 de euro ( asta, inainte de orice discounturi, iar Hyundai ofera fregvent reduceri), in timp de un PRius Sol are un pret de 31,734 de euro fara a avea foarte multe dotari in plus.
Ambii producatori ofera garantii generaose. perioada de garantie a lui Ioniq este de 5 ani, fara limita de km, iar bateria acestuia este garantata 8 ani sau 200,000 km. In schimb, Toyota ofera o garantie pentru masina de 6 ani sau 200.000 km, insa bateria e garantatta foar primi 5 ani sau 100 000 km. Astfel, Hyundai castiga iarasi cateva puncte importante, masindu-si avansul la final. Asa ca Toyota trebuie sa vina cu ceva mai bun pentru a-si recapata coroana.