In timp ce generatiile curente Mercedes Clasa S si BMW Seria 7 se afla la jumatatea carierei, Audi ataca segmentul limuzinelor premium cu un A8 cmplet innoit, impanat cu tehnologie si inzestrat cu eleganta. Pe hartie, are de toate, dar, in practica, oare ii mai lipseste ceva ca sa isi depaseasca rivalii?


Prin dimensiuni si design noul A8 este deopatriva greu de ignorat in trafic si imposibil de confundat de generatia precedenta sau cu vreun model din gama Audi. Iar acesta este de la bun inceput un punct in favoarea sa: conceptul Prologue, prezentat in urma cu 4 ani, la Los Angeles, a conturat o noua directie de design pentru marca germana, care si-a gasit, din fericire, e expresie stilistica distincta pentru fiecare dintre cele trei modele de varf lansate intre timp: proaspatul A6, A7 Sporback si acest A8. Exista si trasaturi comune, fara indoiala- cum sun nervurile trasate pe aripi, deasupra rotilor, pentru a amrca una dintre tehnologiile emblematice ale marcii, transmisia integrala quattro-,dar modul in care sunt tratate suprafetele este firerit. La A8 predomina liniile orizontale ferme, impunatoare apoape intimidante prin comparatie cu arcuirile caroseriei lui A7 Sportback sau profilul dinamic a noului A6. Latimea masinii de fata este syubbliniata de blocurile optice alungite- faruri LED Matrix si stopuri optionale cu tehnologie OLED (2155 de euro) – si de ornamentele cromate suplimentare (670 de euro) care adauga insertii argintii in barele de protectie si manerele usilor. Altfel, surprinde decupajul amplu al protierelor posterioare, care include si o parte din pasajul de roata, un loc de unde se aduna mizeria aruncata la rulare. Cand deschizi usa, sectiunea inferioara expune celui care urca in spate murdaria stransa pe pragul de cauciuc fixat pe portiera pentru a proteja zona din dreptul rotilor.

Eleganta tactila
Adio, butoane! Putine comenzi manuale clasice au mai ramas la bordul acestui A8- cum sunt cele pentru geamuri, pentru reglarea oglinzilor retrovizoare si pentru volum-, in rest cele mai multe functii au interfata tactila, de la optiunile sistemului multimedia pana la cele ale climatizarii, cu setari individuale pe patru zone(dotare optionala de 1400 de euro). In exemplarul testat sun nu mai putin de cinci ecrane interactive cu comanda tactila: pe langa cele doua de pe consola centrala, unul cu diagonala de 10,1 inchi pentru navigatia MMI, si cel dedicat functiilor de confort, pasagerii din spate se pot bucura de doua tablete detasabile, cu soclu pe spatarele scaunelor frontale(pachatul optional Rear Seat Enterteiment:3515 euro) si de telecomanda cu ecran de 5,7 inchi (Rear Seat Remote:550 euro), care actioneaza optiunile scaunelor si al lampilor Matrix pentru citit, setarile climatizarii, ridicarea si coborarea jaluzelelor electrica. In combinatia cu optiunea Audi phone box(725 de euro), telecomanda poate functiona si ca telefon mobil.
Dincolo de operarea facila gratie raspunsului haptic al comenzilor tactile , aceasta reconfigurare digitala a borduluidelimiteaza un habitaclu aerisit, elegant, innobilat cu insertii de lemn si aluminiu, personalizat cu ajutorul celor 30 de culori disponibile in profilul interactiv al pachetului optional de iluminare ambientala(670 euro). in plus, meniul sistemului multimedia poate fi reorganizat cu usurinta conform preferintelor individuale in spate profiluri de sofer(de fapt, circa 400 de parametri ai masinii pot fi personalozati, de la pozitia scaunului pana la setarile climatizarii).Nu avea cum sa lipseasca in acest segment sistemul head-up diplay(chiar daca este oferit ca optiune, pentru 1575 de euro), cu un afisaj color generos pentru informatiile proiectate pe perbriz in campul vizual al soferului.


Oferta completa
Noul Audi A8 nu isi pierde timpul cu jumatati de masura. Desi gama de motorizari este inca limitata la doua propulsoare V6 de 3,0 litri(dieselul de 340 CP), exemplarul de fata se mandreste cu un pachet tehnic complet, intrucat cupride ata tractiunea integrala quattro si suspensia pneumatica adaptiva, oferita in serie, cat si directia dinamica integrala(optionala:2212 euro). Insotit de dieselul de intrare in gama si cutia automata Tiptronic cu opt viteze, acest A8 isi dovedeste agilitatea la drum profitand de cuplu consistent (600 Nm/1250-3250 rpm) si de reactivitatea puntii spate, care contrabracheaza usor(pana la 5 grade) in manevrele lente si vireaza in acelasi sens cu rotile anterioare(cu pana la 2 grade) la viteze ridicate. Drept urmare, masina e controlata cu usurinta in orice context si doar in virajele strinse abordate cu prea mult entuziasm resimti masivitatea limuzinei de peste doua tone: chiar si cu tractiune integrala, subvirarea tot da tarcoale, dar sistemele electronice de asitenta tin atent in frau compartimentul masinii.
Suspensia adaptiva cu cinci moduri de rulare se confrunta cerintelor soferului, intre tinuta germa a modului Dynamic si fluiditata deplasarii in modul Confort, dar sufera la trecerea peste deniveloarile mai pronuntate, in special din cauza rotilor de mari dimensiunni, avand pneuri cu talon redus(jante de aliaj 9Jx20, cu pneuri 265/40 R20, disponibile optional pentru 3288 euro). Insa Audi a pregatit ceva chiar mai bun decat atat.

Avangarda tehnologica
Pe arhitectura suspensiei pneumatice cu reglaj electronic pentru fiecare roata, Audi a elaborat un sistem predictiv electromecanic asistat de o camera video care monitorizeaza permanent calitatea suprafetei de rulare, anticipand reactia optima a masinii. Acest sistem inteligent poate reactiona si in cazul unui impact lateral iminent, ridicand instantaneu garda de la sol pe partea expusa, astfel incat pragul sa preia o parte din soc. Din pacate, suspensia predictiva va fi disponibila mai taziu, alaturi de rstul gamei de motoare, care va culmina cu monumentalul W12 de 6,0 litri, cu 585 CP si 850 Nm.
Comun pentru toate motoarele, inclusiv dieselul testat, este sistemul microhibrid de 48V, cu un generator si o baterie litiu0ion dedicata (de 10 Ah), care garanteaza reducerea cunsumului, comandand in anumite situatii chiar i oprirea motoruluipentru o perioada de pana la 40 de secunde, cand nu este apasata pedala de acceleratie, la viteze cuprinse intre 55 si 160 km/h. De asemenea , noul A8 ofera in serie cateva sisteme avansate de siguranta, cum ar fi Audi pre sense, care activeaza automat un protocol de masuri cand detacteaza o posibila coliziune. Optional, este disponibil si pachetul TOur(2722 euro), cu functii de asistenta la evitarea unui obstacol(sistemul intervine intre 30 si 150 km/h) si posibilitatea incetinirii si opririi automate a masinii daca soferul devine inactiv si nu raspunde la avertismente.

Mereu pe podium
De fapt, tehnologia inglobata de noul A8 aduce limuzina Audi la nivelul 3 de conducere automata- masina se poate conduce singura in anumite situatii, dar soferul trebuie sa fie pregatit sa intervina la nevoie-, insa restrictiile legate intarzie activitatea acestei functii. In schimb; alte sisteme disponibile se pot confrunta cu o alta piedica, cea financiara, care devine evidenta cand consulti lista de optionale. Practic, dotarile suplimentare ale masini testae insumeaza peste jumatate din valoarea pretului de baza: apropae 50000 de euro in plus fata de pretul de pronire de 92588 d euro. totusi, situatia nu este defel atipica pentru acest segment elitist, care iti pune la dispozitie tot ce este mai bun din lumea auto, ca sa ai de unde alege o configuratie perfect adaptata gusturilor si nevoilor individuale. tocami de aceea, acest univers e greu sa ierarhivezi marcile fara obiectii si controverse, insa in cazul noului A8 un lucru este cert: ramana in continuare intre primele trei modele din segment.