Noul XC40 este prima intrare a lui Volvo in segmentul SUV-urilor compacte premium. Si desi se spune ca prima incercare este mai mult de proba, suedezii pare ca au avut o idee inspirata, pa cere au si materializat-o bine.

Este o seara linistita de martie iar pe strazi se simte mireasma primaverii. Dna si dl Marinescu se duc la teatru, unde urmeaza sa se joace piesa Dineu cu prosti, in regia lui Ion Caramitru. Dl Marinescu deschide usile garajului si se urca in batranul Volvo, care ai slujeste de peste trei decenii. Motorul diesel se trezeste fara nicio ezitare, umpland spatiul cu sunetul sau mecanic, apoi iese din umbra neagra a garajului, lasand ultimele raze ale apusului sa alunece peste muchiile taioase ale caroseriei. Cu o vizibila satisfactie, batranul iese din masina, deschide portiera din dreapta si o invita pe sotia lui sa se aseze, apoi inchide usile garajului. Dl Marinescu isi iubeste masina si a ales-o pentru ca i s-a parut cea mai buna oferta a vremurilor sale: un automobil robust, singur, fiabil, cu proportii patratoase, concentrat mai mult pe functionalitate. Brusc, o lumina oribitor de alba apare dinspre sosea si ai intrerupe sirul gandurilor. Se apropie su SUV argintiu, cu o silueta cum nu a mai vazut pana acum. Si cumva totusi, ceva pare familiar la el. Grila… sigla… Este un Volvo! Ce dracie?!

O noua identitate
Spre surprinderea dlui Marinescu,Volvo nu mai este de mult timp asa cul il stia el. Pe de-o parte, a pastrat trasaturile bune(cum ar obsesia pentru siguranta), insa modele suedeza de astazi s-au rupt complet de personalitatea inaintasilor, care era la fel de vesela ca o… scandura. Iar schimbarea continua pentru Volvo, ultimul intrat in gama, XC40, fiind primul sau SUV de clasa compacta.
Constructorul suedez chiar acea nevoie de un jucator si in acest segment de piata. Publicul cumpara in continuare tot mai multe SUV-uri, iar interesul pentru produsele premium este si el in crestere. Mergand pe urmele fratilor mai mari, XC90 si XC60, noul XC40 oricum nu pare ca le daoreaza mare lucru, venind cu propria identitatea si cu o noua platforma tehnica, pe care o voi detalia mai tarziu. Aprecierea designului e intodeauna subiectiva, insa este clar ca noul model Volvo nu poate trece neobservat – – dupa cum ne-a confirmat si dl Marinescu. Noul XC40 e instantaneu recognoscibil ca un VOlvo, insa are o doza de indrazneala la care nu se asteapta nimeni. Etichetele cu steagul Suediei din rosturile aripilor frontale, de exemplu, mai ales ca masina este produsa, de fapt, la Gent, in Belgia.


Premium sau high-tech

Si daca te-am lasat sa crezi pentru o clipa ca toata atentia ramane pe-afara, pregateste-te pentru interior. Fiindca suedezii au reusit cumva sa integreze toate gadgeturile si detaliile ineresante de la fratii sai mai mari: sistemul multimedia Sensus cu display de 9 inchi, instrumentarul de bord digital, care are si el un ecran, de 12 inchi, plus niste superbe aeratoare in jurul acestora, ce par luate direct din Star Wars. Pare un pic aglomerat, dar in sensul bun al termenului de supertehnologizat.
is rest, designul interiorului este diferit de al celorlalte modele Volvo, cu insertii dintr-un material cu aspect metalic, care se continua de pe bord pe fetele de la usi. acestea din urma sunt sulptate generos, facand loc unor buzunare care pot inghiti cu usurinta sticle de 1,5 litri. Secretul sta in mutarea difuzoarelor pentru fregvente joase undeva la baza plansei de bord, fara a altera insa calitatea sunetului. Ba din contra, optional e oferit si un sistem audio Herman Kardon, care impresioneaza prin claritate.
Daca spatiul interior din fata nu pune probleme pasagerii de pe bancheta nu vor fi la fel de norocosi. La nevoie pot sta si trei adulti in spate, insa, dincolo de polivalenta asociata SUV-urilor, XC40 este totusi o masina compacta. In schimb, portbagajul e generos, oferind un volum de 460 litri, iar podeaua dubla poate fi configurata in numeroase moduri.
Primul dintr-o noua serie
Dupa cum am mentionat mai sus, XC40 este bazat pe o noua platfoma tehnica, dezvolta in comun de Volvo si Geely, denumita CMA (Compact Modular Architectura), proiectate la Goteborg, in Suedia, si care va fi folosita atat de Geely/Lynk si eventuale alte branduri ale concernului chinez, cat si de viitoarele modele Volvo. Produsa preponderent din otel, cu zone de inalta rezistenta, aceasta foloseste motoare transversale si suspensie Mac-Pherson pe fata, repectiv multilink pe spate. Masinile construite pe aceasta platforma pot avea atat tractiune fara, cat si integrala, iar pe viitor, va fi posibil sa intergreze si solutii de propulsie alternativa, electrica sau hibrida, impreuna cu noile motoare turbo in trei cilindri.
In prezent, gama de motorizari cuprinde doar doua unitati, ambele cuplate la cutii automate cu opt rapoarte si avand tractiune integrala. Ulterior vor debuta si versiuni mai accesibile, cu transmisii manuale si tractiune fata.


Un motor competent
Modelul testat dispunea de o motorizare diesel de 2,0 litri, regasita in gama sub acronimul D4. Cei 190 CP rezultati din supraalimentarea generoasa cu doua turbosuflante ai confera lui XC40 performante foarte bune. Motorul se simte elastic si are un raspuns bun la accelerare, iar cei 400 Nm dezvoltati intre 1750 si 4000 rpm ofera sprinturi rapide chiar si la viteze de autostrada. Cutia de viteze automata are si ea un aport important in acest sens, retrogradand rapid atunci soferul calca hotarat pedala de acceleratie. Singurele scapari apar uneori pe franare, cand se simte cum cutia agata usor la trecerea in treptele inferioare.
Si daca as mai vrea sa-i caut nod in papura, as nota ca dieselul devine pe vocal atunci cand urca in ture, zgomotul fiind resimtit in habitaclu. Insa performantele dinamice pe care le ofera sunt pe masura, iar consumul poate cobori chiar si sub 5l/100 cand este adoptat un stil de condus linistit.
Directia ofera un feedback destul de coerent si are o demultiplicare surta pentru un SUV, imbunatatind astfel agilitatea micului Volvo. Stabilitatea pe viraje este buna atat timp cat nu se exagereaza cu viteza, ruliu fiind redus. Impins la limita, XC40 de semne ca r vrea sa-si continue drumul in linie dreapta, aratand un comportament subvirator.
Trenul de rulare ofera un confort foarte bun, mai ales in combinatie cu jantele de 19 inchi cu care era incaltat modelul testa. Suspensia lucreaza silentios si doar denivelarile scurte vor fi resimtite de ocupanti. Selectarea modului de rulare Dynamic pare ca incordeaza masina si atmosfera, permitandu-i celui de la volan sa se bucure de un condus sportiv. Insa, chiar daca poate face fata foarte bine si unei reprize de alergare de un drum sinuos, XC40 se simte cel mai bine cand este condus relaxat.
Siguranta e un aspect esentialla Volvo, asa ca multe sisteme de asistenta sunt disponibile in echiparea standard. Modelul testat, care dispunea de toate dotarile de siguranta din configurator, era capabil sa pastreze autonom banda de circulatie. Sistemul Pilot Assist functioneaza foarte bine atunci cand marcajele sunt vizibile, iar impulsurile din volan sunt fine, naturale, aproape umane. Insa asta nu inseamna ca soferul se poate baza pe ele si isi poate baza pe el si isi poate lua atentia de la drum, mai ales ca dezactivarea este anuntata doar print-un simbol in bord.
Un succes previzibil
In final, XC40 a lasat o impresie foarte buna dupa acest test. Si chiar daca dl Marinescu nu poate intelege aceasta noua imagine a marcii Volvo, trendul pe care suedezii au pornit de la XC90 incoace este bun. Si cum piata de SUV-uri premium inca se dezvolta, probabil ca XC40 a aparut la momentul oportun. Ramane de vazut daca potentialli clienti nu vor fi afectati de pretul la fel de „premium” al masinii.