Bagger este o categorie de motociclete aparuta in SUA, care a evoluat si a carei definitie s-a modificat odata cu gusturile publicului.

Curentul s-a nascut in America si o fost cultivat acolo. Pe restul continentelor, aceasta moda nu a fost foarte respandita,dar, in ultimul timp, toti producatorii importanti au inceput sa prezinte publicului motociclete bagger . Era normal ca , in batalia pentru vanzarile americane, BMW sa produca un model care se adreseaza acestei piete, desi, cu 10% din vanzarile totale reusite pe continentul nord-america, marca bavareza reprezinta doar 3% dintr-o piata dominata de Harley-Davidson (cine alticineva?) a fost primul producator care a observat ca tinerii dezbraca greoaiele Electra Glide, transformande-le in baggeruri, asa ca, in 2006, au oferit Street Glide, primul bagger de serie.
Aceasta a fost semnalul pentru ca si alte companii sa urmeze curentul, diverse modele interesante fiind oferite publicului din Statele Unite: Kawasaki Vaquero, Star Stratoliner Deluxe, Honda Gold Wing F6B. Toate acestea si altele care au urmat au fost echipate cu motoare care au rumat au fost echipate cu motoare bicilindrice, cu exceptia Hondei, care are un propulsor cu sase cilindri, dar cu putere asemenetoare, intre 100 si 120 CP. In acest context, in 2017 BMW a prezentat K 1600 B, dezvoltat pe platforma touringului K 1600 GT, dar cu modificarile impuse de un bagger adevarat.


Avantajul experientei
Testasem modelul K 1600 GT si trebuie sa recunosc ca am fost impresionat de calitatile motocicletei, cu singura mentiune ca o astfel de masinarie isi selectioneaza clientii. Nu oricine ar trebui sa conduca o motocileta care poate avea o masa totala de peste jumatate de tona, chiar daca centrul de greutate coborat iti da senzatia ca nu este foarte grea. Aceeasi impresie am avut-o si cand am urcat pe noul model K 1600 B ( B provenint de la bagger).
Stiam motorul si dotarile de exceptie oferite de pachetul electronic spectaculos, insa nu stiam cum se comporta motocicleta, cu diferente aparute fata de modelul GT. Prima deosebire, am simtit-o imediat dupa ce am depasit 80-9- km/h. Parbrizul scurt, configurat conform curentului bagger, nu ofera aceeasi protectie la vant precum cel inalt de pe GT. Se simte curentul in casca si cred ca un pilot mai sensibil percepe si o diferenta in stabililitatea motocicletei, sensizabila la viteze mari.
De ce sport-bagger?
Imi este greu sa spun ce mi-a placut mai mult la aceasta motocicleta:motorul, pe care il cunosteam, dar care este neobisnuit de puternic pentru un bagger, suspensiile ESA gestionate electronic, pe care le stiam, insa care te surprind placut la fiecare model nou, sau pachetul intreg, uriasa motocicleta pe care o controlezi si de care te bucuri in fiecare clipa petrecuta in mers?
Prima impresie pe care o ai vazand-o este greu de definit. Motocicleta pare facuta prim alipirea a doua modele diferite: partii din fata, a unui touring K 1600 GT caruia i s-a taiat parbrizul, parca fiindu-i atasat un spate de bagger. Dupa ce te obisnuiesti cu formele deosebite, privirea iti este atrasa de motorul compact si de cifra 6 inscriptionata putin ostentativ, care reprezinta numarul cilindrilor. Nu este primul propulsor cu sase cilindri care echipeaza un bagger, aceasta a fost cel de pe Honda Gold Wing F6B, dar, cu siguranta, e cel mai puternic instalat pe un bagger. Cei 160 CP transforma baggerul german intr-o motocicleta despre care as spune ca face parte dintr-o categorie nou aparuta: sport-bagger.


Compromisul electronicii
Toate componentele si functiile motorului raspund ireprosabil, ambreiajului, cutia de viteze, timoniera in cutie, iar puterea este livrata foarte liniar si previzibil datorita sistemelor electronice. Cu toate astea, tocmai acesta livrare liniara a puterii aduce dupa sine un cost, un prim compromis pe care esti nevoit sa-l faci ca pilot.
Datorita inertiei mari a vilbrochenului cu sase biele si a electronii care „turteste”orice varf de putere brusc, acceleratia are o inertie ce nu poate fi evitata. Comanda brusca si repetativa a acceleratiei, prin care cei obisnuiti cu un stil de pilotaj sportiv aerisesc motrul si il aduc mai repede la cuplu, este imposibila. Nu consider acest fapt un minus al motocicletei,ci, mai degraba, un pret pe care trebuie sa-l platesti pentru multiplele avantaje pe care le ofera sistemele de protectie si control.
In afara de acest respuns usor intarziat al acceleratiei, toate sistemele lucreaza impecabil, cele trei moduri de pilotaj, Dynamic, Road si Rain, cordonand raspunsul acceleratiei si nivelul de interventie a controlului tractiunii. Modul Dynamic ofera raspunsul cel mai agresiv al acceleratiei si interventia cea mai discreta a controlului tractiunii, pe cand Rain asigura un raspuns relaxat al acceleratiei si nivelul cel mai intrusiv al ABS-ului si al controlului tractiunii. In instructiunile de folosire ale motocicletei este declarat faptul ca aceste doua sisteme electronice, ABS si controlul tractiunii, nu sunt ajustabile si nu pot fi anulate, ceea ce nu corespunde intru totul realitatii, deoarece, dupa a adevarata aventura in interfata utilizatorului, setarile pot fi modificate, dar, pentru ca producatorul nu recomanda aceasta operatiune, nu voi intra in detalii.
Ce ne face viata frumoasa?
Ca o ultima completare a sistemelor de siguranta si controlul prezentate, K 1600 B este echipat in configuratie standard cu suspensia electronica ESA, produsa de BMW, la care cele doua moduri, ROAD si Cruise, modifica automat setarile in functie de conditiile de drum, pasager si informatiile legate de bagaje. Am testat motocicleta in mabele moduri, in Road suspensiile fiind mai ferme, dar confortabile, iar stilul sportiv fiind pastrat, iar in Cruise, oferindu-ti ceea ce se asteapta de la un bagger, adica confort si un raspuns mai dulce al suspensiilor, potrivit pentru drumuri lungi.
Pentru o motocicleta rapida, dar cu o masa totala impresinonanta, era necesar ca sistemul de franare sa fie performant, iar K 1600 B este echipat cu discuri de frana de 320 mm fata/spate, care asigura o franare eficienta, chiar daca lipseste muscatura initiala cu care ne-au obisnuit motocicletele sportive, tocmai pentru ca BMW si-a propus sa ofere in primul rand confort.
La aceasta stare de bine contribuie si pozitia pilotului, datorata seii bine gandite si comode, in combinatie cu latimea redusa a cadrului in zona de contact cu rezervorul, dimensiune care permite aproape oricui sa ajunga ca ambele picioare la sol.
Daca, la toate aceste dotari si schipamente, adaugam luminile adaptive LED, capacitatea mare de depozitare si formele gratioase, ne apropiem de imaginea idilica a motocicletei perfecte.
Totusi, ca sa nu creada cineva ca, in sfarsit, s-a reusit produsul perfect, nu trebuie nimic altceva decat sa incerca a deslusi la prima folosire rostul celor 11 butoane de la comanda stanga, care i-ar incurca pana si pe cei mai rutinati motociclisti. Dar probabil ca, dupa cateva zile de mers, le inveti functiile…