OSLO – Vânzările de mașini electrice și hibride au crescut cu peste jumătate din noile înregistrări în Norvegia în 2017, ajutat de subvenții generoase care au extins conducerea țării în trecerea de la motoarele cu combustibili fosili.

Vehiculele și hibrizile electrice electrice au reprezentat 52% din vânzările de mașini noi anul trecut în Norvegia, față de 40% în 2016, a declarat Federația rutieră independentă din Norvegia (OFV).

„Nimeni altcineva nu este aproape” în ceea ce privește o cotă națională a mașinilor electrice, a spus șeful OFV Oeyvind Solberg Thorsen. „Pentru prima dată avem o cotă de piață a combustibililor fosili sub 50%.”

Norvegia scutește noile mașini electrice de la aproape toate taxele și primește subvenții care pot fi în valoare de mii de dolari pe an în ceea ce privește parcarea gratuită sau subvenționată, reîncărcarea și utilizarea drumurilor cu taxă, a feriboturilor și a tunelurilor. De asemenea, aceasta generează aproape toată energia electrică din hidroenergie, astfel încât schimbarea contribuie la reducerea poluării aerului și a schimbărilor climatice.

Anul trecut, Agenția Internațională pentru Energie (IEA) a declarat că Norvegia este cu mult înaintea altor țări precum Olanda, Suedia, China, Franța și Marea Britanie în vânzările de mașini electrice.

Prin măsurarea IEA, care exclude mașinile hibride cu doar un mic motor electric care nu poate fi conectat, vânzările de mașini electrice în Norvegia au crescut până la 39% în 2017, de la 29% în 2016, când Țările de Jos se aflau pe locul doi, la 6,4%.

Vânzările în Norvegia în 2017 au fost acoperite de modelele Volkswagen Golf, BMW i3, Toyota RAV4 și Tesla Model X. Tesla este pur electrică, iar altele au versiuni electrice sau hibride.

În multe țări, prețurile ridicate ale autovehiculelor acționate de baterii, intervalele limitate între reîncărcare și perioadele lungi de încărcare descurajează cumpărătorii. Producătorii spun că dezavantajele se diminuează în timp cu noi modele.

„Considerăm că Norvegia este un model pentru modul în care mobilitatea electrică poate fi promovată prin stimulente inteligente”, a spus un purtător de cuvânt al BMW. „Situația ar fi probabil diferită dacă aceste stimulente ar fi fost abandonate”.

Alte „exemple bune” ale politicilor de stimulare a cererii de automobile electrice includ Marea Britanie, California și Olanda, a afirmat el.

Anul trecut, parlamentul norvegian a stabilit un obiectiv neobligatoriu ca până în 2025 toate mașinile vândute ar trebui să aibă emisii zero. Printre alte națiuni, Franța și Marea Britanie intenționează să interzică vânzările de automobile pe benzină și diesel până în 2040.

Christina Bu, șefa Asociației norvegiene a autovehiculelor electrice, care reprezintă proprietarii, a declarat că obiectivul din 2025 a însemnat că Norvegia ar trebui să rămână cu stimulentele sale pentru mașinile electrice. „Este un scop ambițios la doar șapte ani”, a spus ea. În ansamblu, vânzările de automobile cu emisii zero în Norvegia au crescut în 2017 la 21%, de la 16 în 2016.

Masinile electrice au un sprijin larg in randul celor 5.3 milioane de oameni din Norvegia. Un plan anul trecut realizat de guvernul de dreapta de a decupa stimulentele pentru automobile electrice, denumit „Tesla Tax”, a fost abandonat în negocierile privind bugetul din 2018.

Vânzările de automobile diesel au scăzut cel mai mult în 2017, la 23% față de 31 în 2016. Unele regiuni din Norvegia au început să perceapă taxe rutiere mai mari pentru autoturismele diesel decât pentru vehiculele pe benzină.

Politicile Norvegiei privind masinile electrice sunt greu de imitat. Norvegia poate fi generoasă deoarece veniturile ridicate din producția de petrol și gaze au ajutat-o ​​să acumuleze cel mai mare fond de suveranitate din lume, în valoare de 1 trilion de dolari.

Descoperind avantajele de susținere, o mașină electrică Volkswagen e-Golf se vinde pentru 262.000 de coroane (32.300 de dolari) în Norvegia, doar cu puțin peste prețul de import de 260.000, potrivit Norwegian Electric Vehicle Association. Dar un Golf comparabil cu benzină, care costă doar 180.000 de coroane de import, se termină cu vânzarea a 298.000 de coroane după taxe, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe carbon și o altă taxă bazată pe greutatea vehiculului.

Chiar și în Norvegia, beneficiile financiare suferă. Norvegianul propune 1,3 miliarde de coroane norvegiene pentru o pierdere a veniturilor fiscale de 3 miliarde de coroane pe an din cauza mașinilor electrice.